Singer SM1500 a Hunter (1948–1956): Bratři

Singer SM1500 a Hunter (1948–1956): Bratři

Sedan Singer SM1500 byl jeden z prvních britských vozů zkonstruovaných po skončení druhé světové války. V roce 1954 dostal tradiční masku chladiče a název Hunter.

O bohaté historii anglické automobilky Singer, založené v Coventry v roce 1874, jsme již ve Veteránu psali a můžete si ji připomenout ve starším článku. S výrobou automobilů začala v roce 1905 a na konci dvacátých let byla třetí největší automobilkou ve Velké Británii. Během druhé světové války vyráběl Singer zbraně a součástky pro letecký průmysl. Po válce byla v Birminghamu (závod v Coventry byl zrušen v roce 1935) obnovena výroba cestovních automobilů předválečnými typy Nine, Ten a Twelve.

Singer byl první britskou automobilkou, která po válce uvedla vůz nové konstrukce, nazvaný Singer SM 1500, kde SM byla zkratka Singer Motors a 1500 objem čtyřválcového motoru v kubických centimetrech. První prototyp dosud nepojmenovaného vozu byl v listopadu 1947 zveřejněn spolu s obecným popisem a první sériový vůz byl vystaven v říjnu 1948 na autosalonu v londýnském Earls Court. První předváděcí vozy byly poslány do zahraničí o vánočních svátcích v roce 1948 a sériová výroba vozů určených zpočátku jen pro export byla zahájena koncem července 1949.

Singer SM 1500

Pontonovou karoserii sedanu Singer SM 1500 (foto) navrhl Leo Shorter, od roku 1937 šéf techniků automobilky Singer. Říká se, že inspirací mu byly tvary vozů značky Kaiser-Frazer, které navrhl po válce Howard „Dutch“ Darrin. O kráse vozu se dá s úspěchem pochybovat, ale lavicová sedadla (za příplatek kožená) se sklopnými opěrkami poskytovala dost místa čtyřem osobám. Výhled z vozu omezovaly široké střešní sloupky a malé zadní okno. Vůz měl rozvor náprav 2 730 mm, rozchod kol 1280/1300 mm a vnější rozměry 4 470 x 1 600 x 1 626 mm (délka x šířka x výška).

Výhled z vozu omezovaly široké střešní sloupky a malé zadní okno. Vůz měl rozvor náprav 2 730 mm a byl dlouhý 4 470 mm.

SM 1500 byl v prvních poválečných letech jedním z mála britských sériově vyráběných vozů poháněných motorem s ventilovým rozvodem OHC. Řadový čtyřválec vycházel z typu Super Twelve a měl objem válců 1 506 cm3 (vrtání/zdvih: 73/90 mm). Aby se vešel do třídy s objemem do 1,5 litru, byl v roce 1951 jeho objem snížen na 1 497 cm3. S jedním karburátorem Solex a kompresí 7,0 měl motor nejvyšší výkon 49 k (36 kW) při 4 200 otáčkách a SM 1500 s pohotovostní hmotností 1 140 kg s ním dosahoval rychlost 114 km/h. Točivý moment měl vrchol 110 Nm při 2800/min a spotřeba se pohybovala kolem 10 l/100 km. Ve verzi se dvěma karburátory, dodávané od roku 1952 a dražší o 28 liber, dával 58 k (43 kW) a rychlost stoupla na 122 km/h. Na zadní kola se výkon motoru přenášel přes čtyřstupňovou manuální převodovku s řadicí pákou na sloupku řízení. Rámový podvozek měl vpředu dvojité příčné závěsy a pérování vinutými pružinami, navržené Packardem a vyráběné v licenci. Vzadu měl SM 1500 tuhou nápravu a podélná listová pera. Hydraulicky ovládané bubnové brzdy Lockheed měly bubny o průměru 229 mm.

Singer SM 1500 byl robustní a spolehlivý vůz, ale jeho ovládání bylo pro většinu žen obtížné a problémy byly s řazením pod volantem (později se páka řazení přemístila na podlahu). Přesto se zpočátku přes vyšší cenu dobře prodával a používala jej také policie a taxikáři. Zájem zákazníků ale postupně upadal a příliš nepomohl ani facelift v roce 1952, kdy byla upravena maska chladiče a světlomety posazeny o něco výše (foto). Celková produkce typu SM 1500 dosáhla počtu 17 382 vozů.

Modernizovaný Singer SM 1500 s novou maskou chladiče. Čtyři dolní lišty byly protaženy až pod světlomety.

Singer Hunter

Singer SM 1500 nebyl špatný vůz, ale s cenou od 799 liber se neprodával tak dobře, jak se čekalo, neboť konkurenční britské vozy, jako Standard Vanguard nebo Jowett Javelin, byly levnější a také hezčí. Proto byl vůz v září 1954 přestylizován, dostal tradiční masku chladiče (foto) s širokým chromovaným rámem a laminátovou kapotu motoru. Název se změnil na Singer Hunter a vůz dostal bohatší výbavu. Standardně se dodával se dvěma houkačkami, ostřikovačem čelního skla a hlavou koně na chladiči. Do konce roku 1956 bylo vyrobeno 4 772 vozů Singer Hunter.

Výraznou ozdobou kapoty Hunteru 75 byla stylizovaná hlava koně.

V říjnu 1955 se na výstavišti v Earls Court objevily nové modely, základní Hunter S a luxusní Hunter 75. Hunter S (foto) se dodával s lakovanými postranními mřížkami v masce chladiče, bez hlavy koně na kapotě, bočních lišt a mlhovek. Výkonnější Hunter 75 poháněl dvouvačkový motor s objemem 1,5 litru navržený firmou HRG, který dával se dvěma spádovými karburátory Solex nejvyšší výkon 75 k (55 kW) při 5 250/min. Bylo jich však vyrobeno jen kolem dvaceti.

V říjnu 1955 se představil základní model Hunter S. Dodával se s lakovanými postranními mřížkami v masce chladiče, bez hlavy koně na kapotě, bočních lišt a mlhovek.

Poté, co se stal Singer v roce 1956 součástí Rootes Group, převzaly jméno Hunter některé modely Hillman. Robustní 1,5litrový motor Singeru se krátce montoval do upravených modelů Hillman Minx, nazvaných Singer Gazelle. Používal jej také Singer SM Roadster série 4AD, vyráběný v letech 1951 až 1955.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas