Citroën AX (1986–1998): Rekordman ve spotřebě

Citroën AX (1986–1998): Rekordman ve spotřebě

Přední kola malých rodinných vozů Citroën AX poháněly úsporné čtyřválce s objemem 1,0 až 1,5 litru. Za 12 let jich bylo vyrobeno necelých 2,5 milionů.

Francouzská značka Citroën v minulosti uměla a dodnes umí konstruovat malé vozy. Nelze nevzpomenout na legendární Citroën 2CV, který se vyráběl v letech 1948 až 1990 a úspěšné jsou i současné malé vozy Citroën C3. Vývoj modelu Citroën AX byl zahájen v roce 1983 s cílem nahradit modely Visa (1978–89) a LNA (1978–86). Měl se také stát sesterským modelem značky Talbot, nahrazujícím typ Samba. Citroën i Talbot (společně s Peugeotem a Chrysler France) byly součástí skupiny PSA (Peugeot Société Anonnyme), založené v dubnu 1976. Upadající obliba značky Talbot a velký úspěch Peugeotu 205, vyráběného od roku 1983, vedla k tomu, že se verze Talbot nedostala do výroby.

Pár měsíců před uvedením typu AX představil Citroën koncept roadsteru Xanthia, který využíval řadu komponent AX hlavně na přídi, kde byly z připravovaného modelu AX použity světlomety, kapota a upravený nárazník.

Premiéra na pařížském autosalonu 1986

Malý třídveřový hatchback Citroën AX (foto) se poprvé představil veřejnosti na pařížském autosalonu, konaném v říjnu 1986. Na autosalonu, který se naposled jmenoval Salon de l'Automobile (od roku 1988 nesl název Mondial de l'Automobile), vzbudil značnou pozornost malý čtyř až pětimístný automobil s malými rozměry, dobrou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu 0,31) a nízkou hmotností pod 700 kg, dosaženou rozsáhlým použitím panelů z plastických hmot a proměnnou tloušťkou ocelových plechů karoserie. Přední kola poháněl benzinový řadový čtyřválec s rozvodem OHC a objemem 1,0 až 1,4 litru, umístěný vpředu napříč. To vše dávalo tušit, že se zrodil velice úsporný vůz.

Třídveřový Citroën AX 11RE poháněl čtyřválec s objemem 1 124 cm3 a výkonem 55 k (40,5 kW).

Po ukončení výroby klasického Citroënu 2CV v roce 1990 se stal AX nejmenším modelem značky Citroën. Nenápadný vůz s velkými okny a krátkou dopředu se svažující kapotou měl rozvor náprav 2 285 mm a vnější rozměry 3 495 x 1 555 x 1 355 mm (délka x šířka x výška). První vyrobené vozy měly problémy s řazením čtyřstupňové manuální převodovky a ochranou proti korozi, ale do začátku exportu vozů byly tyto nedostatky odstraněny.

Málo žíznivé čtyřválce

Nejlevnější modely Citroën AX 10E a 10RE poháněl zážehový řadový čtyřválec s rozvodem OHC, objemem 954 cm3 (vrtání/zdvih: 70/62 mm) a nejvyšším výkonem 45 k (33 kW) dosahovaným při 6 000 otáčkách. Točivý moment měl vrchol 74 Nm při 3 700 otáčkách. Vůz s pohotovostní hmotností pouhých 640 kg dokázal s tímto motorem dosáhnout rychlost až 145 km/h.

O něco silnějším motorem disponovaly modely Citroën AX 11RE a 11TRE s pětistupňovou převodovkou. Čtyřválec s objemem 1 124 cm3 dával s karburátorem Solex 32 výkon 55 k (40,5 kW) a točivý moment stoupl na 89 Nm. Maximální rychlost vozu s hmotností 645 kg stoupla na 158 km/h a z 0 na 100 zrychlil za 12,6 s. Průměrná spotřeba se udávala 5,1 l/100 km.

Na vrcholu žebříčku výkonnosti stály modely Citroën AX 14TRS a 14TZS, poháněné čtyřválcem s objemem 1 361 cm3, výkonem 65 k (48 kW) a točivým momentem 113 Nm. Při hmotnosti 695 kg stačil tento výkon na dosažení rychlosti 168 km/h.

V roce 1988 se objevily na trhu modely Citroën AX 14D, AX 14RD a AX 14TRD, poháněné vznětovým hliníkovým čtyřválcem PSA TUD3 s rozvodem OHC, nepřímým vstřikováním paliva, objemem 1 361 cm3 a výkonem 53 k (39 kW). Vozy s hmotností 710 kg dosahovaly s tímto motorem rychlost 155 km/h a v průměru spotřebovaly 4,6 l/100 km. V roce 1989 vykonal Citroën AX 14D na jednu nádrž s objemem 45,5 litru nafty cestu z Doveru do Barcelony a urazil vzdálenost rovných 1 000 mil (1 609 km) se spotřebou 2,7 litrů nafty na 100 kilometrů. Dostal se tak do Guinnessovy knihy rekordů jako nejekonomičtější sériově vyráběný vůz. Později se nabízel dieselový Citroën AX se vznětovým čtyřválcem, jehož objem byl zvětšen na 1 527 cm3, ale jeho výkon byl jen o 1 kW vyšší, neboť byl vybaven oxidačním katalyzátorem.

Pětidveřový hatchback

Komu chyběly zadní dveře, dočkal se v roce 1988. Pětidveřový hatchback Citroën AX (foto) měl stejný rozvor náprav a vnější rozměry jako třídveřový hatchback, jen délka vozu narostla o pár centimetrů. Jedinou na první pohled viditelnou změnou byly kromě pěti dveří malá boční okénka za zadními dveřmi.  Při pozorném porovnání bylo možné zaregistrovat užší střešní sloupky B a C a jinak řešené kliky dveří.

Pětidveřový hatchback Citroën AX měl stejný rozvor náprav a vnější rozměry jako třídveřový hatchback, jen délka vozu narostla o pár centimetrů.

Malý facelift

Koncem roku 1991 prošel Citroën AX faceliftem (Francouzi mu říkali fáze 2), který se nejvíc dotkl interiéru s novou palubní deskou (foto) a zadního víka. Kritizované hranaté tvary přístrojové desky byly nahrazeny oblejšími a změnil se i tříramenný volant. Oranžové přední blikače byly po faceliftu čiré a logo Citroënu bylo přemístěno do středu kapoty.

Koncem roku 1991 prošel Citroën AX faceliftem (Francouzi mu říkali fáze 2). Oranžové přední blikače byly po faceliftu čiré a logo Citroënu bylo přemístěno do středu kapoty. Plastové nárazníky měly barvu karoserie.

Deriváty

První verzí se zvýšeným výkonem motoru byl Citroën AX Sport (foto), vyráběný v omezeném počtu v letech 1987 až 1991. Jeho 1,3litrový čtyřválec dával se dvěma karburátory 96 k (71 kW) a lehkému vozu umožňoval dosáhnout rychlost 186 km/h. Od „obyčejných“ AX se odlišoval ikonickými bílými ocelovými koly rozměru 5,5 x 13 palců, kterými připomínal sesterský Peugeot 205 Rallye. Do konce roku 1988 používal AX Sport karburátory Solex ADDHE 40, pak je nahradily karburátory Weber DCOM 40 (stejné jako u 205 Rallye). Aby se motor vešel do malého motorového prostoru, muselo se zkrátit sací potrubí. Ve fázi 2 se AX Sport nabízel s jinými barvami karoserie, GT koly a zadním spoilerem.

Prvním modelem se zvýšeným výkonem motoru byl Citroën AX Sport vyráběný v letech 1987 až 1991. Jeho 1,3litrový čtyřválec dával se dvěma karburátory 96 k (71 kW) a lehkému vozu umožňoval dosáhnout rychlost 186 km/h.

Od srpna 1991 se dal koupit Citroën AX 4x4 s pohonem všech kol. Velkou konkurencí mezi malými vozy mu ale byl Fiat Panda 4x4, takže moc se jich neprodalo. Model AX 14GT poháněl 1,4litrový čtyřválec dávající s jedním karburátorem výkon 86 k (63 kW). Od roku 1991 byl karburátor nahrazen vstřikováním paliva, takže motor vyhovoval zpřísněným emisním předpisům Evropské Unie nařizujícím také použití výfukových katalyzátorů.

V roce 1992 se na trhu objevila nejvýkonnější verze AX GTi s výkonem 101 k (75 kW). GT se krátkou dobu prodával souběžně s GTi, pak byla jeho výroba ukončena. Do prodeje byly uvedeny modely Forte, Spree, Elation a Dimension. V lednu 1995 se začal prodávat Citroën AX Echo dosahující rychlost 180 km/h. Na trhu byl úspěšnější než Peugeot 106 Ski, který používal řadu komponent z typu AX).

V roce 1996 montovala firma MDI do běžných Citroënů AX motory EV3 využívající stlačený vzduch. Karosárna Heuliez představila na pařížském autosalonu v roce 1988 kombi nazvané AX Evasion. Od prosince 1993 do roku 1996 vyrobil Citroën 374 vozů AX Électrique s pohonem předních kol elektromotorem. Do neznámého počtu vozů AX GTi Soupapes montoval Citroën 1,6litrové šestnáctiventilové čtyřválce Douvrin s výkonem 118 koní. Několik nadšenců namontovalo do vozů AX motory z vozů Citroën Saxo, Peugeot 106 a dalších.

Portugalský dealer vozů Citroën Benjamin Barral z Lisabonu začal stavět v roce 1988 na bázi třídveřového AX kabriolety nazvané Citroën AX BB Cabrio a pětidveřová kombi. Kabriolet poháněl motor z typu AX GT. V letech 1996 až 2000 vyráběla malajsijská firma Proton v licenci vozy Citroën AX, nazvané Proton Tiara. Francouzská firma Aixam stavěla na základě AX plážová vozidla Mega Club a Mega Ranch. Vozy inspirované typem Citroën Méhari měly plastovou karoserii a pohon dvou nebo čtyř kol. Do roku 1998 jich bylo vyrobeno necelý tisíc.

Poté, co byl v červnu 1996 uveden typ Citroën Saxo byla výroba Citroënů AX omezena a po 12 letech výroby ukončena v prosinci 1998. Celkem bylo v továrnách ve francouzském Rennes a španělském Vigu vyrobeno necelých 2,5 milionů vozů Citroën AX. Citroën Saxo a Peugeot 106 (uvedený na trh v roce 1991) lze považovat za pokračovatele typu AX, byly ale těžší a působily bezpečněji. Lehké a úsporné vozy Citroën AX byly stavěné podle filozofie „méně je více“, měly ale konvenčnější styl než dřívější Citroëny.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas