Cadillac 1960: Luxus ve čtyřech podobách

Cadillac 1960: Luxus ve čtyřech podobách

V modelovém roce 1960 zůstaly vozy Cadillac u rozvoru 3 302 mm a motoru V8 s objemem 6,4 litru. Nabízely se ve čtyřech sériích: 62, De Ville, Fleetwood a Eldorado.

Do šedesátých let dvacátého století vstoupily americké luxusní vozy Cadillac s hladšími a méně vyzývavými tvary. Designerům General Motors, vedených Williamem L. „Billem“ Mitchellem (1912–1988), se asi zdálo, že to s obrovskými zadními ploutvemi vozů Cadillac ročníku 1959 trochu přehnali, a proto pro modelový rok 1960 zvolili zdrženlivější styl. Ploutve na zadních blatnících byly sníženy a zmizela z nich dvojitá kapkovitá zadní světla. Místo nich se na ploutvích objevil jen úzký červený proužek a zadní světla se přemístila do chromovaných oválů pod ploutvemi. Maska chladiče (foto) byla rozšířena až pod dvojité světlomety a nebyla už rozdělena vodorovnou lištou. Dvojité obdélníkové přídavné světlomety byly více schovány v rozích předního nárazníku. Malé ploutvičky nad světlomety byly naopak zachovány.

Maska chladiče byla rozšířena až pod dvojité světlomety a nebyla už rozdělena vodorovnou lištou. Přídavné světlomety byly více schovány v rozích předního nárazníku.

Cadillac modelového ročníku 1960 měl nadále klasický rámový podvozek s výztuhou ve tvaru písmene X. Zadní kola poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem OHV, klikovou hřídelí s pěti ložisky, objemem 6 384 cm3 (390 kubických palců) a nejvyšším výkonem 309 až 350 koní. Vozy s pohotovostní hmotností kolem 2 250 kg dosahovaly rychlost až 190 km/h, vykoupenou vysokou spotřebou přes 20 litrů na 100 km. Stejně jako v ročníku 1959 se Cadillac 1960 dodával ve čtyřech řadách: Sixty-Two (62), De Ville, Fleetwood a Eldorado, na které se nyní podíváme podrobněji.

Sixty-Two

Šestá generace vozu Cadillac série 62 (6200) se v modelovém roce 1960 představila s výše uvedenými stylistickými změnami a čtyřmi druhy karoserie. Čtyřdveřový sedan se střechou hardtop (bez středových sloupků) se nabízel v provedení se šesti bočními okny (foto) s malými trojúhelníkovými okénky za okny zadních dveří a v provedení se čtyřmi bočními okny. Posledně jmenovaný měl plošší střechu a panoramatické zadní okno sahající do boků až k sloupkům C.  Čtyřdveřové sedany měly rozvor náprav 3 302 mm a vnější rozměry 5 715 x 2 029 x 1 427 mm (d x š x v). Z dvoudveřových verzí si mohli zákazníci vybrat mezi kupé a kabrioletem. Ten stál od 5 455 dolarů a prodalo se jich kolem 14 tisíc. Motor V8 dával s čtyřnásobným karburátorem Carter 309 koní (227 kW) při 4 800/min.

Provedení se šesti bočními okny mělo malá trojúhelníková okénka za okny zadních dveří.

Do standardní výbavy patřily posilovač brzd a řízení, kotoučové brzdy na předních kolech, automatická převodovka Hydramatic, dvourychlostní stěrače, venkovní zpětné zrcátko na straně řidiče a další vymoženosti. Kabriolet měl navíc elektricky ovládaná okna a sedadla. V interiéru se nabízelo čalounění v kombinaci látky a vinylu, kabriolety měly kožená sedadla Florentine nebo Cardiff.

De Ville

Čtyřdveřové sedany De Ville (nebo také deVille) série 6300 v provedení se čtyřmi nebo šesti bočními okny (foto) se vzhledově a rozměry nijak nelišily od sedanů série 62. Lišily se jen drobným nápisem Sedan deVille na zadních blatnících a pro americký trh výkonnějším motorem V8 390, disponujícím výkonem 325 k, který postačoval k dosažení rychlosti 200 km/h. Sedanů se čtyřmi bočními okny se prodalo necelých 27 tisíc kusů, ceny začínaly na 5 080 $.

Cadillac Coupe De Ville se vzhledově a rozměry nijak nelišil od kupé série 62. Pro americký trh měl výkonnější motor V8 s výkonem 325 koní.

Dvoudveřový Cadillac Coupé deVille se střechou hardtop byl luxusní vůz s mimořádnou výbavou podle přání zákazníka. Ten si mohl vybírat z dlouhého seznamu „options“ zahrnujícího například vzduchové odpružení, klimatizaci či elektrické ovládání oken, sedadel nebo antény radiopřijímače.

Fleetwood

Pod označením Fleetwood se skrývaly tři modely. První z nich se jmenoval Sixty Special a byl to čtyřdveřový sedan se šesti bočními okny a rozvorem stejným jako série 62 a De Ville (3 302 mm). Byla to už sedmá generace tohoto modelu a od výše uvedených Cadillaků ročníku 1960 se vizuálně lišil jen žaluziovými proužky na zadních blatnících a zadní „maskou“ sdílenou s modelem Eldorado. Sixty Special se prodával s cenou od 6 233 $ a standardně měl vinylový potah střechy a posilovač řízení a brzd.

Do úplně jiné kategorie patřily zbývající dva modely Fleetwood 75 Sedan a 75 Limousine (foto) s rozvorem náprav 3 804 mm a rozměry 6 218 x 2 029 x 1 505 mm. Tyto reprezentační vozy se dodávaly výhradně s čtyřstupňovou automatickou převodovkou Hydramatic. Motor V8 s výkonem kolem 330 koní a točivým momentem 580 Nm měl s vozy těžkými kolem 2 560 kg co dělat.

Sedmimístný luxusní Cadillac Fleetwood 75 Limousine měl rozvor náprav 3 804 mm a rozměry 6 218 x 2 029 x 1 505 mm (d x š x v).

Eldorado

Řada Eldorado zahrnovala tři modely: čtyřdveřový sedan Brougham, dvoudveřové kupé Seville a dvoudveřový kabriolet Biarritz. Karoserie exkluzivního sedanu Cadillac Eldorado Brougham (foto) vyráběla ručně italská karosárna Pinin Farina. Modely 1960 vypadaly stejně jako modely 1959. Těch bylo vyrobeno 99 kusů a modelů 1960 jen o dva více. Od ostatních cadillaků z roku 1960 se lišily tvarem předního okna, mřížkou přední masky, oválnými pomocnými světly v předním nárazníku a odlišně řešenými světly v zadních blatnících (jedno velké místo dvou menších). Vysoká cena (13 075 $) zůstala stejná a byla třikrát vyšší než cena běžného vozu Cadillac. Eldorado Brougham poháněl motor V8 s objemem 6,4 litru, který dával se třemi dvojitými karburátory Rochester 345 koní (254 kW) a vozu s hmotností 2 460 kg dovolil dosáhnout rychlost 204 km/h.

Karoserie exkluzivního sedanu Cadillac Eldorado Brougham vyráběla ručně italská karosárna Pinin Farina. Modely 1960 vypadaly stejně jako modely 1959.

Kabriolet Eldorado Biarritz (foto) a kupé Eldorado Seville se lišily od ostatních vozů Cadillac ročníku 1960 chromovanými prahovými lištami procházejícími od podběhů předních kol až k zadnímu nárazníku a odtud zpět až ke sloupku předního okna. Dvoudveřový kabriolet měl také odlišné plechové kryty elektricky ovládané stahovací střechy. Motor V8 měl výkon 345 koní a základní cena vozu zůstala na 7 400 $. V modelovém roce 1960 jich bylo prodáno 1 285 kusů.

Kabriolet Eldorado Biarritz se odlišoval od ostatních vozů Cadillac ročníku 1960 chromovanými prahovými lištami procházejícími od podběhů předních kol až k zadnímu nárazníku a odtud zpět až ke sloupku předního okna.

Standardní výbava kabrioletu a kupé Eldorado zahrnovala posilovače řízení a brzd, automatickou převodovku, elektrické ovládání oken a sedadel, mlhovky, dálkové ovládání víka kufru, vzduchové pérování, rádio s anténou, elektrické zamykání dveří a pneumatiky s bílými boky.

Nástupcem šesté generace vozů Cadillac 62 z let 1959 a 1960 se stala sedmá generace, vyráběná v letech 1961 až 1964 s rozvorem zkráceným na 3 289 mm. Motor V8 s objemem 6,4 litru byl v roce 1964 doplněn o sedmilitrový V8.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas