Bertone: Slavné koncepty míří do aukce

Bertone: Slavné koncepty míří do aukce

Během aukce pořádané 21. května u příležitosti přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este nabídne společnost RM Auctions k vydražení celkem šest vzácných konceptů karosárny Bertone ze šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých let.

Od roku 1929 se ty nejkrásnější vozy z celého světa pravidelně scházejí poblíž jezera Como v severní Itálii, aby světu ukázaly, že umění geniálních designérů a konstruktérů s plynoucím časem neztratilo nic ze svého lesku. Ba naopak.

Při Concorso d’Eleganza Villa d’Este se setkávají nádherné automobily z minulosti i současné koncepty a soutěží v různých kategoriích o pomyslné korunky krásy. Zároveň s přehlídkou automobilové elegance se letos bude odehrávat dražba aukční síně RM Auctions, do níž je zařazeno celkem šest vozů z depozitářů karosárny Bertone.

Nejstarším z nich je Chevrolet Testudo z roku 1963, který samotný Nuccio Bertone považoval ze jeden z nejvýznamnějších návrhů své karosárny. Dvoumístné kupé s bohatě prosklenou kabinou využívá techniku Chevroletu Corvair Monza, k jehož pohonu sloužil vzduchem chlazený plochý šestiválec o objemu 2,4 litru s výkonem 60 kW (81 k) uložený za zadní nápravou.

Lancia Stratos HF Zero

Šedesátá léta zastupuje i Lamborghini Marzal z roku 1967. Čtyřmístné kupé s jedním párem prosklených křídlových dveří navrhl Marcelo Gandini. Napříč za zadní nápravou uložený řadový šestiválec o objemu 2,0 litru s výkonem 130 kW (175 k) dovoluje čtyřmístnému GT dosáhnout rychlosti až 225 km/h. Tato pohonná jednotka je vlastně polovinou z čtyřlitrového dvanáctiválce používaného v Lamborghini Miura.

Prvním zástupcem let sedmdesátých je Lancia Stratos HF Zero, jehož premiéra se odehrála na turínském autosalonu v roce 1970. Futuristické tvary tohoto vozu vznikly na základě rozsáhlého testování ve větrném tunelu. Snaha po dosažení co nejnižšího možného koeficientu odporu vzduchu vedla k vytvoření přísně klínovité karoserie. Vznik jména Stratos se přičítá jednomu z návrhářů, který poznamenal, že vůz vypadá jako by přicházel ze stratosféry.

Řidič se spolujezdcem sedí v přední části v poloze připomínající jezdce ve voze formule 1. Do vozu se nastupuje zepředu, po zdvižení rozměrného čelního okna a sklopení sloupku volantu. Vidlicový čtyřválec o objemu 1,6 l s výkonem 85 kW (115 k) z Lancie Fulvia má své místo v pomocném ocelovém rámu před zadní nápravou.

V roce 1974 se na turínském autosalonu představilo Lamborghini Bravo, které je postaveno na zkráceném podvozku sériového modelu P300 Urraco. Dvoumístné kupé je poháněno před zadní nápravou napříč uloženým vidlicovým osmiválcem o objemu 3,0 litru s výkonem 220 kW (300 k). Podle továrních údajů dosahovalo Lamborghini Bravo s pohotovostní hmotností 1085 kg maximální rychlosti 256 km/h.

Lamborghini Athon

Bravo jsme mohli vidět i u nás. Stalo se tak v roce 1986 na výstavě Automobil 1886-1986 v tehdejším Paláci kultury, který se dnes jmenuje Kongresové centrum Praha.

Turínský autosalon v roce 1978 hostil světovou premiéru konceptu Sibilo. Ten pod svou klínovitou karoserií ukrýval techniku sériové Lancie Stratos. Před zadní nápravou tak pracuje vidlicový šestiválec Dino, který nabízí z objemu 2,5 litru výkon 140 kW (190 k). Dvoumístné kupé vedle ostře řezaných tvarů karoserie zaujalo i svým interiérem s volantem, v jehož středu byly umístěny některé kontrolky a spínače.

Poslední skvost karosárny Bertone, který míří do aukce je Lamborghini Athon. Premiéra tohoto dvoumístného roadsteru se odehrála v roce 1980 v Turíně. Podobně jako u kupé Bravo je i zde dárcem životních orgánů model Urraco. Pod karoserií, za jejíž linie po odchodu Gandiniho zodpovídal francuozský designér Marc Deschamps, se tedy ukrývá vidlicový osmiválec o objemu 3,0 litru s výkonem 191 kW (260 k).

Očekává se, že u konceptů Stratos HF Zero a Marzal se ceny vyšplhají až na 1.800.000 Euro (zhruba 45.000.000,- Kč). V případě Chevroletu Testudo se předpokládá nejvyšší nabídka okolo 800.000 Euro (přibližně 20.000.000,- Kč). Lamborghini Bravo a Athon mají být vydražena za částky okolo 220.000 Euro (asi 5.500.000,- Kč). Lancia Sibilo se může vyšplhat na 100.000 Euro (okolo 2.500.000,- Kč).

Ondřej Pavlůsek