Wartburg 311 – dvoutakt z podhradí

Wartburg 311 – dvoutakt z podhradí

Německá automobilka z Eisenachu, ležícího ve spolkové zemi Thüringen, má velmi bohatou historii. Od roku 1898 z ní vyjížděly automobily pod různými jmény, u nás byly ale nejznámější Wartburgy, poháněné dvoudobými tříválci.

Továrnu Fahrzeugfabrik Eisenach AG založil v roce 1896 Dr. Heinrich Ehrhardt (1840–1928). V té době to byl po Kruppovi druhý nejmocnější majitel oceláren v Německu. Po neúspěšném pokusu o vývoj vlastního automobilu koupil Ehrhardt licenci malého francouzského vozidla Decauville a v roce 1898 je začal vyrábět pod názvem Wartburg (foto). Vozítko dostalo jméno podle hradu, vypínajícím se na pahorku poblíž Eisenachu.

Továrna Fahrzeugfabrik Eisenach zahájila výrobu automobilů v roce 1898. První model dostal název Wartburg podle hradu poblíž Eisenachu.

Od roku 1904 se v Eisenachu vyráběla lidová vozítka Dixi a se stejným jménem od roku 1927 licenční Austiny Seven. V roce 1928 koupila automobilku firma BMW a začala vozítka Dixi prodávat pod vlastní značkou. Ještě před druhou světovou válkou vystřídaly Dixi sportovně laděné modely BMW 326, 327 a 328. Za války se zde vyráběly vojenské motocykly a letecké motory.

Ve válkou poničené továrně se po obnově a pod sovětskou okupační správou (Awtowelo) vyráběly předválečné modely BMW, sedan 321 a kupé 327. V roce 1949 se začala vyrábět vylepšená verze modelové řady 326 pod označením 340. V roce 1951 rozhodl soud, že značku BMW může nadále používat pouze bavorská automobilka. Jméno východoněmecké automobilky se proto změnilo na EMW (Eisenacher Motorenwerk) a „vrtulové“ modrobílé logo na červenobílé.

Typ 340 zůstal ve výrobě až do roku 1953, kdy byla z Zwickau do Eisenachu převedena výroba typu IFA F9, což byl mírně modernizovaný předválečný model DKW F9, poháněný dvoutaktním tříválcem. V Eisenachu dostal vůz interní označení EMW 309 a vyráběl se až do roku 1956. Mezitím se jméno továrny opět změnilo na VEB Automobilwerk Eisenach (AWE).

Přichází Wartburg 311

Na jarním lipském veletrhu 1956 představila automobilka AWE zcela nový model se staronovým jménem Wartburg a typovým označením 311 (foto). Číselné označení s trojkou na začátku stále ještě vycházelo ze značení modelů BMW. Zdařile tvarovaný sedan (navrhl jej Hans Fleischer) s rozvorem 2450 mm, rozměry 4300 x 1570 x 1450 mm a velkým zavazadlovým prostorem měl pod kapotou dvoudobý tříválec s objemem 900 cm3 a výkonem 37 koní (28 kW), který poháněl přední kola. Poněkud zastaralý podvozek zdědil Wartburg 311 po svém předchůdci, typu IFA F9. Měl tuhou zadní nápravu a vpředu i vzadu byl odpružen příčnými listovými péry. Hned od začátku se Wartburg 311 dodával kromě čtyřdveřového provedení také s třídveřovou karoserií typu kombi, jako čtyřmístný dvoudveřový kabriolet a pickup.

Wartburg 311 slavil premiéru na lipském veletrhu v roce 1956. Pohledný sedan měl rozměry 4300 x 1570 x 1450 mm.

Pro modelový rok 1957 připravili v Eisenachu další atraktivní novinky na podvozku typu 311: čtyřmístné kupé s panoramatickým zadním oknem, luxusní pětidveřové kombi Camping (foto) s bohatě prosklenou zádí a konečně dvoumístný roadster Sport s odnímatelnou pevnou střechou (hardtop) a novou mřížkovanou maskou chladiče. Tuto masku dostaly od jara 1958 i ostatní modely řady 311, spolu s výrazněji prolisovanými děrovanými disky kol a synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou.

Luxusněji vybavené pětidveřové kombi Wartburg 311/5 Camping mělo bohatě prosklenou záď.

Wartburg Sport (typové označení 313-1) měl proti sedanu vyšší kompresní poměr a dva karburátory, takže výkon vzrostl na 50 k (37 kW) a nejvyšší rychlost na 150 km/h. Vyrobilo se jich jen kolem 470 kusů, takže dnes jsou pro sběratele velmi žádanou raritou. Jeho elegantní tvary byly na autosalonu v New Yorku oceněny čestnou cenou (foto).

Dvoumístný Wartburg 313-1 Sport měl proti sedanu silnější motor. Prodával se s odnímatelnou pevnou střechou.

Za zmínku stojí také dvoudveřový prototyp Bellevue s prosklenou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací zadní částí střechy. Jeho karoserie typu landaulet byla kombinací limuzíny a kabrioletu, do výroby se ale nedostala.

Dál s litrovým motorem a řadou variant

V roce 1961 byl nejdříve mírně zvýšen výkon „devítistovky“ o 1 kW, ale koncem téhož roku došlo k výraznější změně. Převrtáním ze 70 na 73,5 mm byl objem tříválce zvýšen na 991 cm3 a výkon motoru tak stoupl na 45 k (33 kW). Tyto vozy dostaly typové číslo 312, často se ale také používalo označení 311-1000. Mohly se pochlubit maximální rychlostí 120 km/h. Původní devítistovka totiž jen stěží vytáhla rychlost přes stovku.

Modelová řada Wartburg 311 se mohla pyšnit neobvykle bohatou paletou karosářských verzí. Vedle standardního čtyřdveřového sedanu se dodávalo také luxusnější provedení Luxus (či De Luxe) s dvoubarevnou karoserií a lůžkovou úpravou (311/1), dvoudveřový kabriolet (311/2) a kupé (311/3), policejní provedení (311/4), pětidveřový Camping (311/5), pikap (311/7) a třídveřové kombi (311/9).

V roce 1965 byl na trh uveden mezityp Wartburg 312/1 s novým podvozkem, připravovaným pro typ 353. Hlavní změnou byla náhrada příčných listových per vinutými pružinami. Wartburg 311 se vyráběl až do roku 1967 a celkem vzniklo přes 290 tisíc kusů všech verzí. Zhruba polovina se jich vyvezla, většinou do zemí východního bloku (hlavně do Československa a Polska), ale také do Švédska, Finska a v menších počtech i do dalších zemí.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas