Audi 80 – čtyřikrát před A4 (2. část)

Druhá generace Audi 80 (B2) s větší karoserií se vyráběla v letech 1978 až 1986. Odvozenými modely bylo Coupé, quattro a Audi 90.

Pod sloganem “Náskok díky technice” (Vorsprung durch Technik), používaném od ledna 1971, se vývojáři automobilky Audi NSU Auto Union AG pustili do přípravy nástupce úspěšného Audi 80 B1. Naftová krize byla překonána a Němcům se vedlo stále lépe. Z toho plynula jasná volba: nové Audi 80 musí být větší a výkonnější.

Následník trůnu

Druhá generace Audi 80 (B2, Typ 81) se veřejnosti představila koncem léta 1978. Od svého předchůdce převzala vyzkoušenou mechaniku, ale nová dvoudveřová a čtyřdveřová karoserie povyrostla. Její základní tvary nakreslil designér Claus Luthe, ale po jeho odchodu k BMW bylo konečné tvarové řešení svěřeno italskému studiu Italdesign, vedenému Giorgettem Giugiarem. Volba Italdesignu byla určitě ovlivněna dosavadní úspěšnou spoluprací Volkswagenu s tímto studiem na návrhu první generace vozů Passat, Golf, Scirocco a také první generace Audi 80. Karoserie nové “osmdesátky” se proti B1 zvětšila na délku i šířku. Při rozvoru náprav 2540 mm narostla délka o 208 mm na 4383 mm a šířka na 1682 mm. Výškou 1365 mm byla B2 o 7 mm nižší než B1. Základní tvary byly podobné předchůdci, novinkou byla jen třetí boční okna u čtyřdveřové verze (foto) a plastové nárazníky větších rozměrů.

Audi 80 B2 navrhl Claus Luthe, ale po jeho odchodu k BMW bylo konečné tvarové řešení svěřeno italskému studiu Italdesign.

Nabídka motorů začínala u čtyřválce 1272 cm3 (55 k/40 kW). Jeho objem se v roce 1981 zvýšil na 1296 cm3 a výkon o 5 koní. Kdo chtěl víc, mohl si pořídit Audi 80 s motorem 1.6 (75 k/55 kW, od roku 1980 také 85 k/63 kW). Od srpna 1980 se začal dodávat model Audi 80 Diesel s 1,6 litrovým vznětovým motorem o výkonu 54 k (40 kW). O rok později rozšířil nabídku pětiválec 1921 cm3 s maximem na 115 koních (85 kW), montovaný do modelu Audi 80 CD 5S a 5E.

Audi Coupé

V březnu 1980 se v Paříži představilo dvoudveřové kupé, nazvané jednoduše Audi Coupé (foto). Podvozek s rozvorem 2540 mm byl převzat z Audi 80 B2. Karoserie dlouhá 4420 mm si až do výšky boků zachovala tvar karoserie Audi 80 a příď až po sloupky A se, kromě dvojitých světlometů s orámováním podobným Audi 200, také nelišila. Kabina kupé měla ale více skloněné čelní okno, jiný tvar bočních okem a především splývající záď s malým výklopným víkem a černým spoilerem. Masivní sloupky C měly v dolní části otvory k odvětrávání interiéru. Menší zadní světla byla uspořádána svisle s černou clonou mezi nimi. Pod touto clonou se rozsvěcel průběžný pás červených světel a nápis “Coupé,” podobně jako u starších modelů Porsche 911. Audi Coupé se dodávalo ve verzi GT s pětiválcovými motory nebo jako GL s čtyřválci z Audi 80 B2.

V prvních letech se Audi Coupé GT dodávalo zásadně v dvoubarevném provedení, s tmavším pruhem fólie nalepené pod bočními ochrannými lištami.

V prvních letech se Audi Coupé GT dodávalo zásadně v dvoubarevném provedení, s tmavším pruhem fólie nalepené pod bočními ochrannými lištami. Po celozávodní dovolené v srpnu 1984 se Coupé začalo vyrábět ve faceliftované verzi s upravenými nárazníky, bočními lištami a prahy. Záď mezi světly byla nyní jen černě lakovaná a zadní spoiler byl převzat z tzv. “Ur-Quattra” (viz dále).

Audi Quattro

Na ženevský autosalon v březnu 1980 přivezlo Audi sportovní vůz s pohonem všech kol a karoserií převzatou z Audi Coupé. Vůz nazvaný Audi Quattro (foto) byl určen převážně pro soutěžní sport, kde se mohl výborně uplatnit jeho trvalý pohon všech kol. Nové předpisy pro rallye sport totiž tento druh pohonu umožňovaly. Audi Quattro dostalo tovární kód Typ 85, sdílený s quattro verzemi Audi Coupé a Audi 80 B2. Do prvních vozů dodaných zákazníkům koncem roku 1980 se montoval řadový pětiválec s objemem 2144 cm3, rozvodem SOHC a turbodmychadlem. Jeho výkon 200 k (147 kW) dokázal Quattro zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 s a umožnil mu dosáhnout rychlosti až 220 km/h. Nejvyšší točivý moment 285 N.m dosahoval při 3500 min-1. Později se objem zvýšil na
2226 cm3, ale výkon zůstal stejný. Až v roce 1989 byl tento motor upraven na čtyřventilový (20v) rozvod DOHC. Jeho výkon stoupl na 220 k (162 kW) a maximální rychlost na 230 km/h.

Na ženevském autosalonu v březnu 1980 se představil sportovní vůz Audi Quattro s pohonem všech kol a karoserií převzatou z Audi Coupé.

Audi Quattro se zapojilo do soutěžního sportu už v roce 1980 a hned v první soutěži, rakouské Jänner rallye, vyhrálo. Největších úspěchů dosáhli jezdci Hannu Mikkola, Stig Blomquist a Michèle Moutonová. Quattro (později ve verzích A1 a A2 s výkony až 370 koní) dosáhlo v závodech WRC (světový šampionát v rallye) přes 20 vítězství. V roce 1982 vybojovalo Audi pohár konstruktérů a v následujících dvou letech získali Hannu Mikkola a Stig Blomquist tituly v jednotlivcích. Pro skupinu B připravilo Audi v roce 1984 model Sport Quattro, jehož čtyřventilový pětiválec měl v závodní verzi výkon až 450 koní. Typu Audi Quattro se za dva roky vyrobilo 11452 kusů a na jeho počest (v Německu se mu říká “Ur-Quattro”) se všechny další modely Audi s pohonem všech kol nazývají “quattro” (s malým q).

Náskok díky technice

Dnes populární úsporná provedení modelů měla své předchůdce už v osmdesátých letech minulého století. Audi 80 B2 se již na začátku roku 1981 objevilo v provedení nazvaném “Formel E”. Mělo pětistupňovou převodovku 4+E s dlouhým 5. stupněm snižujícím otáčky a systémem Stop-Start. Motor se při stání na červenou vypínal tlačítkem a znovu nastartoval po zařazení a stlačení pedálu plynu. Trvalý pohon všech kol se koncem roku 1982 objevil v modelu Audi 80 quattro 5E s výkonem 136 k. Výkon vznětového motoru se díky přeplňování zvýšil na 70 koní. Motory 1.8 (1781 cm3) s výkonem 90 k (66 kW) dostaly v roce 1984 katalyzátor a vstřikování paliva.

V roce 1984 prošly Audi 80 a Audi Coupé faceliftem. Dostaly nové nárazníky a širší boční lišty, příď se tvarem přiblížila řadě Audi 100/200 C3 (Typ 44). Zvětšila se také zadní světla a víko kufru se prodloužilo až k nárazníku. Modernizací prošla i přístrojová deska a celý interiér (nové materiály a barvy). V souvislosti s faceliftem dostalo Audi 80 luxusnější sesterský model Audi 90 (foto), pro který byly vyhrazeny pětiválcové motory 2.0 (115 k/85 kW) a 2.2 (136 k/100 kW), ten byl později upravený na objem 2,3 litru. Audi 90 se nabízelo také ve verzích quattro a Turbodiesel.

V roce 1984 dostalo Audi 80 luxusnějšího bratra Audi 90, pro který byly vyhrazeny pětiválcové motory 2.0, 2.2 a 2.3.

V roce 1985 byla automobilka Audi NSU Auto Union AG přejmenována na Audi AG, neboť značky Auto Union a NSU byly prakticky mrtvé. Výroba Audi 80/90 B2 (v Severní Americe se prodávalo pod názvem Audi 4000) skončila v srpnu 1986 a uvolnila místo nástupci B3 (Typ 89). Audi Coupé vydrželo ve výrobě ještě o dva roky déle. Vozů Audi 80 prvních dvou generací bylo vyrobeno kolem 2,4 milionu a získaly si pověst technicky dokonalých, luxusních a spolehlivých automobilů.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas