Monteverdi – švýcarský klenot

Monteverdi – švýcarský klenot

Jedním z mála švýcarských výrobců automobilů byl Monteverdi. Na předměstí Basileje vyráběl zajímavé sportovní, luxusní a terénní automobily.

Švýcarsko se pyšní nejdůležitějším, každoročně pořádaným autosalonem v Ženevě, ale až na několik výjimek nemá vlastní výrobu automobilů. Jedním z nemnoha výrobců byl v letech 1952–1982 Monteverdi, vyrábějící v malých počtech zajímavé sportovní a později i terénní automobily. Zakladatel firmy Peter Monteverdi se narodil 7. června 1934 na předměstí švýcarské Basileje v Binningenu, kde jeho otec vlastnil malou opravnu automobilů. Už v dětství bylo nejoblíbenější Peterovou hračkou šlapací autíčko a v sedmnácti letech postavil první vlastní automobil. Z vraku starého Fiatu vytvořil malé sportovní dvoumístné vozítko, nazvané Monteverdi Special.

Závodní začátky

Po smrti otce v roce 1956 převzal Peter Monteverdi opravnu aut v Binningenu a brzy byl považován za uznávaného specialistu na sportovní vozy. Stal se oficiálním prodejcem vozů Ferrari a později i Lancií a BMW. Začal také navrhovat a stavět závodní vozy pod značkou MBM, znamenající Monteverdi Basel (nebo také Binningen) Motors. Jeho vozy, určené především pro formuli Junior, si získaly dobrou pověst a prodávaly se do řady zemí. Vyrobil také několik sportovních dvoumístných vozů MBM Sport s mechanickými díly a motorem Osca (1092 cm3, 100 k/74 kW).

V roce 1961 postavil Peter Monteverdi první švýcarský vůz formule 1 a zúčastnil se s ním Velké ceny v Solitude (po dvou kolech vypadl s poruchou motoru). Čtyřválcový motor Porsche měl objem válců 1488 cm3 a výkon 145 k (107 kW). Přestože vůz dosahoval rychlosti až 270 km/h, nebyl úspěšný. Monteverdi se proto zaměřil na konstrukci sportovně cestovních automobilů.

Výkon, luxus, elegance

Od roku 1966 se Peter Monteverdi plně soustředil na vysoce výkonné luxusní sportovní automobily. Frankfurtský autosalon, pořádaný na podzim 1967, byl místem světové premiéry modelu Monteverdi High Speed 375S (foto) s krásnou karoserií 2+2, kterou navrhlo italské studio Frua. Vpředu umístěný výkonný vidlicový osmiválec Chrysler se zdvihovým objemem 7206 cm3, poháněl zadní kola. Vůz měl rozvor 2510 mm, byl dlouhý 4560 mm, široký 1790 mm a vysoký jen 1230 mm. Měl elegantní nízkou příď s chromovanou maskou chladiče a čtveřicí hlavních světlometů. Maximální rychlostí 250 km/h potvrzoval oprávněnost názvu High Speed.

Dvoudveřové kupé Monteverdi High Speed 375S se chlubilo krásnou karoserií, kterou navrhlo italské studio Frua.

O půl roku později se na ženevském autosalonu 1968 představil další kousek z dílny karosárny Frua, dvoudveřové kupé High Speed 375L s rozvorem prodlouženým na 2660 mm a délkou 4790 mm. Delší rozvor umožnil umístění plnohodnotných zadních sedadel, takže vůz byl čtyřmístný. Motor a výkony zůstaly stejné jako u typu 375S. Vozy se prodávaly v cenách okolo 70 tisíc švýcarských franků, což tehdy nebylo zrovna málo. Pro méně majetné zákazníky chtěl Monteverdi vyrábět levnější variantu sportovního kupé, ale zůstalo jen u studie nazvané Monteverdi 2000 GTI, postavené s využitím dílů BMW a poháněné dvoulitrovým čtyřválcem 130 k/96 kW. Karoserii navrhl sám Monteverdi.

Italská krása (Fissore)

Kusově vyráběné vozy se dobře prodávaly a kapacita karosárny Frua přestávala stačit. Monteverdi se proto muset ohlédnout po jiném dodavateli karoserií a našel jej v italské firmě Carrozzeria Fissore ze Savigliana u Turína. Čtyřmístné kupé High Speed 375L dostalo mírně přepracovanou karoserii s výraznější maskou chladiče. Změněnou příď s klasickým umístěním dvojice světlometů a nízkou maskou v celé šíři vozu mělo i dvoumístné kupé High Speed 375S. Se stejným rozvorem vzniklo i několik kabrioletů 375C.

Od roku 1971 vyráběl Monteverdi velký reprezentační pětimístný model High Speed 375/4 (foto), dlouhý 5310 mm (rozvor náprav 3180 mm). Čtyřdveřové sedany nebo limuzíny (s dělicí stěnou za předními sedadly) byly vyrobeny v celkovém počtu kolem 30 kusů. Vozy se dodávaly v nejluxusnější výbavě, včetně samočinné převodovky Chrysler Torque-Flite.

Od roku 1971 vyráběl Monteverdi velký reprezentační pětimístný model High Speed 375/4 dlouhý 5310 mm.

Na ženevském autosalonu 1972 se Monteverdi pochlubil dvousedadlovým kupé Berlinetta se sedmilitrovým motorem Chrysler V8 Hemi, který byl ještě o 10 koní výkonnější než předchozí modely s Chryslerovými motory. Při pohotovostní hmotnosti 1700 kg vzrostla maximální rychlost na úctyhodných 290 km/h. Z Berlinetty byl odvozen kabriolet Palm Beach, vyrobený jen ve dvou exemplářích.

Žralok proti Ferrari

Monteverdi se nespokojil s dosaženými úspěchy ve výrobě luxusních sportovních vozů a chtěl se porovnat s absolutní automobilovou špičkou, jakou tehdy představovaly vozy Ferrari nebo Lamborghini. Už v roce 1966 začal pracovat na konstrukci vozu s motorem umístěným před zadní nápravou. Představil jej na “domácím” ženevském autosalonu v roce 1970 pod názvem Monteverdi hai 450SS (foto). Hai znamená německy žralok a hai 450SS opravdu vypadal jako dravec. Prototyp dvoumístného kupé dostal aerodynamicky vyzrálou karoserii Fissore se zakrytými světlomety a výkonný vidlicový osmiválec Chrysler Hemi, který z objemu 6974 cm3 dával podle specifikace SAE výkon 450 koní. Menší rozměry (4280 x 1790 x 1090 mm) a nižší hmotnost (1290 kg) umožňovaly dosahovat až 290 km/h a zrychlovat z nuly na sto za 4,9 s.

Na ženevském autosalonu v roce 1970 se představilo supersportovní kupé Monteverdi hai 450SS s motorem umístěným před zadní nápravou.

Plánovaná výroba v počtu kolem jednoho vozu měsíčně se ale neuskutečnila. Kromě prototypu z roku 1970 se do roku 1974 vyrobilo jen několik kusů s rozvorem delším o 60 mm. Nesly označení hai 450 GTS a velký nápis MONTEVERDI na bocích.

Do terénu, na cesty i do F1

Výroba superluxusních automobilů byla v roce 1976 nahrazena neméně exkluzivními offroady. Prvním terénním Monteverdi se stal model Sahara, což byl vlastně americký International Harvester Scout s upravenou maskou chladiče a vylepšeným interiérem. Dodával se s různými motory (4, 6 a 8 válců) a nechyběla ani prodloužená verze (Long). Dalším modelem této třídy byl třídveřový Monteverdi Safari (foto). Vůz dostal karoserii s hliníkovými panely, navrženou firmou Fissore a motor Chrysler V8. Vůz se díky italskému vzhledu dobře prodával nejen v Evropě, ale i na Středním východě.

Monteverdi Safari měl hliníkovou karoserii Fissore a motor Chrysler V8.

K výrobě cestovních vozů se Monteverdi vrátil v roce 1977, kdy byla série 375 (celkem bylo vyrobeno kolem 1 300 kusů) nahrazena typem Sierra. Šlo vlastně o poevropštěný Plymouth Volaré (úprav designu se opět ujal Fissore). Byl to prostorný sedan délky 4880 mm s motorem Chrysler V8 5,2 nebo 5,9 litru. Zajímavostí bylo použití světlometů z Fiatu 125 a zadních světel z Renaultu R12. O rok později byla Sierra doplněna dvěma kusy dvoudveřového kabrioletu vycházejícího z typu Dodge Diplomat Coupé a jediným exemplářem kombi, který se už ani nepodařilo prodat. Předmětem poslední konverze byl Mercedes-Benz třídy S (W126). Vzniklý sedan Monteverdi Tiara měl v přepracované přídi čtyři kruhové světlomety a vodorovnou mřížku chladiče a zadní světla z Peugeotu 505. V roce 1982 se nabízel za 185 tisíc švýcarských franků, ale určitě se jich kvůli zastaralému designu moc neprodalo.

Posledním pokusem Petera Monteverdiho prosadit se na sportovním poli bylo zakoupení britského týmu formule 1 v roce 1990. Závodní stáj Onyx byla přejmenována na Monteverdi–Onyx a jezdci Foitek a JJ Lehto se s modře zbarvenými monoposty Monteverdi zúčastnili (bez úspěchu) několika Velkých cen. Tyto formulové vozy s motory Ford Cosworth se pak staly základem prototypu Monteverdi hai 650 F1, kterým Peter Monteverdi zakončil svoji tvůrčí činnost.

Z továrny muzeum

V roce 1982 skončila výroba vozů s korunkou ve znaku a budova továrny Monteverdi v Binningenu byla upravena na muzeum, otevřené v roce 1985. Autor se pokusil toto muzeum na Oberwilerstrasse v Binningenu osobně navštívit, ale otevírá se jen po předchozí telefonické domluvě a pro skupinu nejméně desíti osob. Hned vedle muzea je umístěn bar nazvaný “high speed,” připomínající zašlou slávu prestižní švýcarské značky. Kromě výroby automobilů a závodění se Peter Monteverdi (zemřel v roce 1998) zabýval průmyslovým designem a navrhl celou řadu automobilových studií, člunů a hodinek (vždyť byl Švýcar).

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas