Nash Ambassador: Místo narození Kenosha, Wisconsin

Modely Ambassador vyráběla americká automobilka Nash v letech 1932 až 1957. Poháněly je řadové šestiválce a osmiválce a od roku 1955 i motory V8.

Americkou automobilku Nash Motors založil v roce 1916 Charles Williams Nash (1864–1948). Ještě předtím získával zkušenosti ve vedoucích pozicích předních amerických automobilek. Spolu s Davidem Buickem a Williamem Durantem založil automobilku Buick a v roce 1908 se stal jejím prezidentem. O dva roky později se stal generálním manažerem General Motors. V roce 1916 se Nash rozhodl osamostatnit. Koupil Jeffery Motor Company se sídlem v Kenoshe (Wisconsin), kde Jeffery vyráběl svoje Ramblery už od roku 1902. Prvním modelem, který nesl jméno zakladatele byl Nash 671 z roku 1917.

Velvyslanec se představuje

Poprvé se jméno Ambassador (česky velvyslanec) objevilo v roce 1927 u nadstandardně vybaveného čtyřdveřového modelu Nash Advanced Six. Tento model si oblíbil švédský a norský princ Wilhelm, který osobně navštívil továrnu Nash v Kenoshe. Teprve v roce 1932 se stal Ambassador samostatným modelem. Nash Ambassador Eight poháněl řadový osmiválec s objemem 5,3 litru, rozvodem OHV, dvojitým zapalováním a výkonem 127 koní. Dodával se s dvěma rozvory (3378 a 3607 mm) v řadě karosářských verzí včetně kupé Victoria (foto). Tyto vozy si díky své spolehlivosti, kvalitě, designu a rychlosti získaly přezdívku “Kenosha Duesenberg”.

Nash Ambassador Eight Victoria Coupe z roku 1932 poháněl řadový osmiválec s objemem 5,3 litru.

Na oslavu prvního milionu vyrobených vozů představil Nash v roce 1934 nový styl svých automobilů, nazvaný “Speedstream”. Design ve stylu Art Deco byl ovlivněn ruským hrabětem Alexisem de Sakhnoffskym a vyznačoval se proudnicovými tvary s kapkovitými světly, vodorovnými žebry na kapotě a kryty zadních kol. Série Ambassador Eight se dodávala ve dvou provedeních sedanů s výkonem 125 k. Do modelového roku 1935 vstoupil Nash s vozy v novém stylu “Aeroform”. Ambassador Eight měl rozvor zkrácený na 3175 mm a používal menší verzi motoru Advanced Eight. O rok později se Ambassador objevil poprvé s řadovým šestiválcem pod kapotou a s názvem Ambassador Six.

V roce 1936 odešel Charlie Nash na odpočinek a jeho nástupcem se stal George Walter Mason (1891-1954), do té doby prezident továrny na ledničky a domácí spotřebiče Kelvinator Corporation. V roce 1937 se obě firmy spojily a vytvořily společnost Nash-Kelvinator Corporation s Masonem ve funkci CEO. Ambassadory se znovu objevily ve verzích kupé a kabriolet a jejich elegantní karoserie už měly světlomety zapuštěné do blatníků.

Těsně před vstupem Američanů do války (modelové roky 1941 a 1942) se všechny vozy Nash staly Ambassadory a nabízely se s dvěma rozvory. Nash Ambassador 600 s rozvorem 2845 mm používal samonosnou karoserii, kterou Nash nazýval Unitized. Až do roku 1948 měly vozy Nash Ambassador tuto samonosnou karoserii posazenou na konvenčním rámu, takže nebylo pochyb, že to byly velmi pevné a robustní automobily. Mezi vozy nižší cenové kategorie patřily k prvním s vinutými pružinami vpředu i vzadu. Ambassador 600 ročníku 1941 byl jediným Ambassadorem poháněným motorem s rozvodem SV (s postranními ventily). Číselné označení 600 údajně znamenalo, že tento vůz je schopen ujet 600 mil (965 km) na jednu náplň benzinové nádrže.

Po válce, v roce 1946, obnovil Nash civilní výrobu automobilů modelem Ambassador Six. Modely poháněné řadovými osmiválci už nebyly v nabídce, takže Six se vyšvihl na vrchol nabídky. Poválečný Nash 600 (kresba) vycházel z modelu 1941, pozměnil se jen design přídě a nárazníků. Nash 600 (název Ambassador se dočasně neuváděl) poháněl šestiválec objemu 2830 cm3 s výkonem 83 koní. Vůz dlouhý bez centimetru 5 metrů a vážící 1195 kg dosahoval rychlosti 122 km/h a spotřeboval v průměru 12 l benzinu na 100 km.

Poválečný Nash 600 vycházel z modelu 1941, pozměnil se jen design přídě a nárazníků.

Sedan Ambassador Suburban s výplněmi boků dřevěnými panely (jasanový rám s mahagonovými výplněmi) byl poplatný tehdejší americké módě a našel si tisícovku zájemců.

Ve stylu Airflyte (1949-51)

George Mason, prezident společnosti Nash-Kelvinator, byl otevřeným zastáncem aerodynamického designu automobilů a v roce 1949, kdy většina amerických automobilek přišla s prvními poválečnými konstrukcemi, představil revoluční Ambassador ve stylu nazvaném Airflyte (foto) se zakrytými zadními ale i předními koly, výraznou oválnou maskou chladiče (vzorem byla maska vítězného vozu 500 mil Indianapolis 1948), splývající zádí (fastback) a předním oknem bez dělicí příčky. Nový design se Američanům líbil (i když dostal přezdívku “vana na kolech”) a čtyřdveřové a dvoudveřové Ambassadory šly dobře na odbyt. Oblibu (zvláště mezi dospívající mládeží) si získala plně sklopná sedadla, umožňující přespání ve voze třem dospělým osobám. Nash Ambassador 1950 si bylo možné objednat s automatickou převodovkou Hydramatic od GM.

V roce 1949 přišel Nash s aerodynamickými modely ve stylu nazvaném Airflyte se zakrytými koly.

Ambassadory ročníků 1949-51 byly velké vozy s rozvorem 3073 mm, délkou 5105 mm, šířkou 1968 mm a výškou 1600 mm, takže 3,8litrový šestiválec s výkonem 114 k (84 kW) měl dost práce.

Facelift (1952-54)

Do modelového roku 1952 vstoupil Nash Ambassador s důkladně přestylizovanou karoserií, která se až do roku 1954 prakticky nezměnila. Ke spolupráci byl přizván i věhlasný italský karosář Battista “Pinin” Farina, ale jeho nesporně elegantní sedan se vedení firmy příliš nelíbil, připadal jim moc evropský. Nakonec bylo rozhodnuto převzít do konečného designu jen některé prvky Farinova návrhu. Nový Nash Ambassador 1952 měl stupňovitou záď s děleným panoramatickým oknem zasahujícím až do boků. Změnil se také tvar čelního okna, blatníky se dostaly do stejné výše jako kapota a zvětšila se přední maska. Kola zůstávala stále zakrytá. Dvoudveřový model Country Club (foto) měl střechu bez středových sloupků. Zajímavým stylistickým prvkem bylo drážkování mezi klikami dveří a bočními okny.

Dvoudveřový model Nash Ambassador Country Club měl střechu bez středových sloupků (hardtop).

Nash Ambassador byl v roce 1954 prvním americkým vozem s plně integrovaným systémem topení, větrání a klimatizace. Systém nazvaný Weather Eye doplněný o klimatizaci byl ve srovnání s konkurencí jednodušší, kompaktnější a levnější.

Finále (1954-57)

V době, kdy se korejská válka blížila ke svému konci, rozhořel se mezi dvěma největšími výrobci aut v USA (GM a Ford) nelítostný souboj o zákazníky. Svým dealerům dodávali vozy bez ohledu na počet objednávek. Hromadící se vozy pak dealeři prodávali za výprodejní ceny, kterým mohli menší nezávislí výrobci (Nash, Hudson, Kaiser, Packard, Studebaker) jen těžko konkurovat. Řešením bylo spojení malých výrobců. V lednu 1954 se společnost Nash-Kelvinator rozhodla spojit s Hudson Motor Car Company, čímž vznikla American Motors Corporation (AMC). Dealeři značek Nash a Hudson začali prodávat kompaktní Ramblery, které Nash vyráběl od roku 1950, pod značkou Nash nebo Hudson. Velké modely značek Nash a Hudson se prodávaly dál a Nash Ambassador prošel pro modelový rok 1955 posledním větším faceliftem.

Pod vedením Edmunda Andersona dostal Ambassador 1955 panoramatické přední okno (Scenaramic) a nové řešení přední části vozu s o něco více odhalenými předními koly a světlomety přemístěnými do masky chladiče. Pod kapotou se poprvé v historii Ambassadoru objevil vidlicový osmiválec Packard s objemem 5,8 litru a výkonem 220 k (162 kW), doplněný automatickou převodovkou Packard Ultramatic.

Nash Ambassador 1956 (foto) podstoupil jen drobné úpravy vzhledu, zejména na zádi. Lišty na bocích umožňovaly až trojbarevné lakování karoserie. Ambassador ’56 měl rozvor 3086 mm a vnější rozměry 5315 x 1981 x 1581 mm. Prodával se s šestiválcem nebo motorem V8, se kterým dosahoval rychlost přes 170 km/h. Modely 1957 měly standardně dvojité svisle uspořádané světlomety v blatnících a “normální” výřezy pro přední kola.

Nash Ambassador Custom 1956 měl světlomety přemístěné do masky chladiče a panoramatické přední okno.

Poslední Nash Ambassador vyjel z továrny v Kenoshe v létě 1957. Jméno Ambassador ale pokračovalo dál jako špičkový model značek Rambler a AMC až do roku 1974. To už byly ale úplně jiné vozy než Nash Ambassador.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas