Holden FX a FJ: První australské auto

Holden FX a FJ: První australské auto

Holden 48-215 (později známý jako FX) byl s pomocí Američanů prvním ryze australským automobilem. V letech 1953–57 se prodával ve vylepšeném provedení FJ.

Na motorizaci Austrálie mají velký podíl americké značky. První byla kanadská Ford Motor Company, která získala práva na výrobu fordů v zemích britského impéria (později Commonwealthu). Už v roce 1925 založila v Geelongu (stát Victoria) společnost Ford Motors Australia a zahájila výrobu Fordu T z dovezených dílů. Netrvalo však dlouho a vedoucí roli převzal americký koncern General Motors, který koupil v roce 1931 místní značku Holden a vytvořil společnost General Motors-Holden.


Historie Holdenu


V roce 1852 emigroval James Alexander Holden z Anglie do Jižní Austrálie a když se v novém prostředí rozkoukal, založil o čtyři roky později v Adelaide firmu J.A. Holden & Co, zabývající se výrobou koňských sedel. V roce 1885 se stal Holdenovým partnerem Němec Henry Frederick Frost a podnik se přejmenoval na Holden & Frost Ltd. S příchodem zakladatelova vnuka Edwarda Holdena (1905) se firma začala zajímat o motorová vozidla. Opravovala například čalounění a později vyráběla karoserie pro sidecary. Po první světové válce se společnost stále více orientovala na výrobu karoserií. V roce 1919 založil J.A. Holden novou karosárnu Holden's Motor Body Builders Ltd (HMBB) v Adelaide.


V roce 1931 koupil General Motors HMBB a spojením s General Motors Australia vznikla General Motors-Holden's Ltd (GMH). Holden dokončil v roce 1936 továrnu v Fishermans Bend v přístavu Melbourne a těsně před vypuknutím druhé světové války začal stavět nový závod v Pagewoodu (Nový Jižní Wales). Před koncem války se začala australská vláda zamýšlet jak podpořit vlastní australský automobilový průmysl. GM a Ford vypracovaly studie směřující k výrobě prvního v Austrálii vyvinutého automobilu. Vybrána byla studie GM, neboť vycházela levněji a logicky byl jako budoucí výrobce určen Holden.


Vývoj prvního australského vozu


Ředitel Holdenu Laurence Hartnett dával přednost domácímu designu nového vozu, zatímco GM preferovala americký návrh. Nakonec se vůz vyvíjel v USA za účasti tří desítek australských techniků (jedním z nich byl Jack Rawnsley). Design vycházel z prvních poválečných Chevroletů a také se jim podobal. První tři prototypy, postavené v roce 1946 v továrně General Motors v Detroitu, prošly před odesláním do Austrálie řadou testů na polygonu GM v Milfordu. První prototyp byl v Austrálii registrován jako Chevrolet v únoru 1947 a dostal poznávací značku JP-480. Dodnes zůstal zachován a je ve sbírkách australského Národního muzea v hlavním městě Canberra. Další dva prototypy už byly postaveny v Austrálii. Prototyp číslo 4 vlastnil v letech 1980-2013 australský podnikatel Peter Briggs a na aukci v Melbourne se nabízel za milion australských dolarů. Pátý prototyp se po ujetí více než 120 tisíc zkušebních kilometrů stal vzorem pro sériovou výrobu (foto).


Typové označení vozu bylo 48-215, ale o vozu se v reklamních materiálech mluvilo jen jako o Holdenu.


V Austrálii tehdy neexistovala zavedená základna dodavatelů pro automobilový průmysl a řada provozů musela nejdřív vzniknout. Aby se uspíšilo zahájení výroby, musela být přijata řada zjednodušení. První vyráběné vozy neměly například směrovky nebo topení a vzadu bylo uprostřed umístěno jediné koncové světlo. Vzhledem k mírnému klimatu obydlených částí Austrálie měly první australské vozy jen malou šestivoltovou baterii.


Zahájení výroby


V dubnu 1948 se v továrně ve Woodvillu (Jižní Austrálie) spustila výroba strojů k lisování a montáži karoserií a byly zahájeny přípravné práce na montáži motorů v Fishermen's Bend, umístěném v melbourském přístavu. Teprve v září 1948 bylo rozhodnuto, že se první národní vůz bude jmenovat Holden na počest Sira Edwarda Holdena, prvního šéfa firmy a vnuka J.A. Holdena. Typové označení vozu bylo 48-215, ale o vozu se v reklamních materiálech mluvilo jen jako o Holdenu. 25. září byl vyroben první motor a o pět dnů později byl dokončen první kus.


Následoval závod s časem, aby před slavnostním představením dealerům ve všech australských státech (foto) byly dodány první kusy. General Motors Holden (GMH) začal vyrábět především černě lakované vozy, ale každé hlavní město dostalo také vozy s krémovou, modrou a šedou barvou karoserie. V neděli 21. listopadu se konal v celé továrně Fishermen's Bend Den otevřených dveří s předvedením nového vozu zaměstnancům a jejich rodinám. Oficiální představení pro dealery státu Victoria se konalo o pět dnů později v hotelu Oriental v Melbourne.


Představení Holdenu 48-215 u dealera Eagers Motors v Brisbane (Queensland) v roce 1948.


Teprve potom, 29. listopadu 1948, se konalo v továrně Fishermen's Bend slavnostní zahájení výroby za účasti ministerského předsedy Bena Chifleyho. Za potlesku tisícovky pozvaných hostů a s hudebním doprovodem orchestru byla stažena stříbrná plachta z krémového Holdenu. Výroba se rozbíhala pomalu, v lednu 1949 se vyrábělo jen deset vozů denně. Australská veřejnost přijala vůz s nadšením a národní hrdostí. 18 tisíc Australanů si vůz objednalo aniž by znali jeho vlastnosti.


Americká technika


Šestimístný sedan Holden 48-215 (kresba) se podobal Chevroletu Fleetline, vyvinutému na začátku války. Světlomety už byly zapuštěné do předních blatníků, šípovité přední okno bylo rozděleno středovou příčkou. Velký důraz se kladl na těsnost karoserie proti všudypřítomnému prachu. Originální přední maska měla zvýšenou střední část s velkým znakem. Vůz s rozvorem 2620 mm byl dlouhý 4370 mm, široký 1699 mm a vysoký 1570 mm.


Holden 48-215 měl světlomety zapuštěné do předních blatníků. Šípovité přední okno bylo rozděleno středovou příčkou.


Holden poháněl řadový šestiválec s rozvodem OHV, litinovým blokem a zdvihovým objemem 2171 cm3. Výkon 61 k (45 kW), dosahovaný při 3800 otáčkách za minutu, přenášela na zadní kola třístupňová manuální převodovka. V lednu 1951 se začal na základě sedanu vyrábět praktický pickup 50-2106 Coupe Utility (foto) a v červenci 1953 sedan Holden Business, určený především pro taxislužbu. Celkem bylo za pět let vyrobeno přes 120 tisíc Holdenů 48-215.


V lednu 1951 se začal na základě sedanu vyrábět praktický pickup 50-2106 Coupe Utility.


Vylepšená verze – Holden FJ


V říjnu 1953 se začal vyrábět vylepšený model Holden FJ (foto), vycházející ze sedanu 48-215. Měl  monokokovou konstrukci s karoserií převzatou bez větších změn. Nová byla jen horizontálně členěná přední maska se "zubatou" střední částí (foto). Sedan se nabízel ve třech úrovních výbavy nazvaných Standard, Business a Special. Zároveň se sedanem se představil pickup Coupe Utility, nazývaný také Ute. Jen o málo později se začala nabízet dodávka Panel Van. Kombi vzniklo v prototypu, ale do sériové výroby se nedostalo. Holden FJ zahájil éru dvoupísmenového značení modelů. Zpětně se sedanu 48-215 začalo říkat Holden FX. Holden FJ se jako první vůz této značky začal v roce 1954 exportovat na Nový Zéland.


V říjnu 1953 se začal vyrábět vylepšený model Holden FJ, vycházející ze sedanu 48-215.


Šestiválec v Holdenu FJ měl výkon zvýšený na 65 k (48 kW), který dosahoval při 4000 otáčkách. Vylepšení se dočkal i podvozek. V roce 1955 prošel Holden FJ mírným faceliftem, který se dotkl především interiéru. Do roku 1957 bylo vyrobeno necelých 170 tisíc vozů Holden FJ. Vzpomínkou na legendární Holden FJ se stal v roce 2005 koncept Holden Efijy, postavený na bázi Chevroletu Corvette s šestilitrovým přeplňovaným motorem V8.


Nástupcem modelu FJ se stal Holden FE s modernizovanou pontonovou karoserií s jednodílným zaobleným čelním oknem a o něco většími rozměry (rozvor 2667 mm). Do sériové výroby se dostalo i kombi. Holdeny začaly brzy dominovat na australských silnicích. V roce 1958 dosáhly podílu 40% na prodeji aut v Austrálii.


Dnes existuje v Austrálii kolem dvaceti klubů majitelů vozů Holden FX-FJ, které se svými miláčky organizují pravidelné srazy.


Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas