Plymouth Valiant: Udatný Chryslerův kompakt

Kompaktní Valiant vyráběla Chryslerova divize Plymouth v letech 1960 až 1976. Ročně se prodalo až 330 tisíc vozů s motory Slant-6 a V8.

Od konce padesátých let minulého století čelili američtí výrobci stále sílící konkurenci v podobě kompaktních vozů, importovaných hlavně z Japonska a Západního Německa. Největší domácí konkurenti Chryslera, General Motors a Ford, reagovali na tento tlak kompaktními modely Chevrolet Corvair (1959–69) a Ford Falcon (1960–70). Chrysler nezůstal pozadu a na podzim 1959 představil svůj první kompakt.


V květnu 1957 jmenoval prezident koncernu Chrysler Lester Lum Colbert odbornou komisi organizující vývoj kompaktního vozu, který by mohl konkurovat stále oblíbenějším malým vozům z importu. Výsledkem byl vůz, který byl znatelně menší a lehčí než dosud vyráběné velké (full-size) americké vozy a přitom poskytoval dostatek místa cestujícím i jejich zavazadlům. Původně se měl Chryslerův kompakt jmenovat Falcon podle dvoumístného konceptu Chrysler Falcon z roku 1955, který navrhl Virgil Exner. Henry Ford II však toto jméno vybojoval pro svůj kompakt Ford Falcon, takže malý Plymouth dostal jméno Valiant, což v angličtině znamená udatný, statečný nebo chrabrý.


Kouzla se jmény

Valiant debutoval v říjnu 1959 na 44. mezinárodním autosalonu v Londýně jako model 1960. Představil se bez jména Plymouth s reklamním sloganem "Žádný malý bratříček, tento vůz stojí na vlastních čtyřech pneumatikách." Zdálo, že v rámci koncernu Chrysler vznikla nová samostatná značka, ale už modelový ročník 1961 se prezentoval jako Plymouth Valiant. Prakticky identický vůz (změnila se jen přední maska a jméno) se v letech 1961-62 prodával jako Dodge Lancer (v Americe se tomu říká badge engineering). Zmatek dovršil modelový rok 1962, kdy znovu Valiant ztratil jméno Plymouth. Prodával se ale dál u dealerů vozů Plymouth.


Od modelového roku 1963 se ve Spojených státech prodával už jen jako Plymouth Valiant. Vozy exportované do jiných států měly opět odlišná jména. V Kanadě se v letech 1960–66 prodával jako samostatná značka s nápisem na zádi "Valiant by Chrysler". V Mexiku a Austrálii se od roku 1963 prodával jako Chrysler Valiant a v mnoha dalších zemích (např. na Novém Zélandu, v Jižní Africe, Brazílii, Finsku, Švédsku a Švýcarsku) jako Valiant. V Argentině (1962–68) se pod názvem Valiant dokonce montoval.


Kompakt podle Virgila Exnera

Valiant (foto) byl proti kompaktu Chevrolet Corvair, který měl vzduchem chlazený motor vzadu, méně progresivní. Měl totiž klasické uspořádání podvozku s kapalinou chlazeným motorem vpředu a pohonem zadních kol. Proti konvenčně tvarovanému Fordu Falcon byl Valiant nápaditější a extravagantnější. Jeho karoserií totiž navrhl slavný designér Virgil Exner (1909–73), který pracoval od roku 1949 v Advanced Styling Group koncernu Chrysler. Valiant s rozvorem náprav 2705 mm, délkou 4670 mm, šířkou 1790 mm a výškou 1350 mm byl jen o centimetr delší než naše Octavia třetí generace, byl ale užší a nižší. Exner se svým stylem Forward Look dal vozu elegantní tvary s neobvykle vystupujícími blatníky a svažující se zádí.


Karoserii Valiantu navrhl slavný designér Virgil Exner, který pracoval od roku 1949 v Advanced Styling Group koncernu Chrysler.


Při návrhu Valiantu se Virgil Exner zřejmě inspiroval u svých konceptů Chrysler D'Elegance (1953) a DeSoto Adventurer (1954) a blízké mu byly i evropské vozy. Některé prvky designu zase odkazovaly na ostatní produkci Chrysleru. Náznak krytu náhradního kola na víku kufru a šikmá zadní světla připomínající kočičí oči lze například najít u vozů Imperial a Chrysler 300F. Také vysokou přední masku a dvojité světlomety lze dohledat na tehdejších chryslerech. Od roku 1961 se dal Valiant pořídit i ve verzi kombi (Wagon) se zadním víkem otevíraným směrem dolů.


Platforma A a šestiválec

Valiant byl postaven na koncernové platformě A (A-body) a měl samonosnou (unibody) konstrukci karoserie s navařeným pomocným rámem vpředu. Tato konstrukce se ukázala být mnohem tužší než dřívější rámové konstrukce. Nezávislé zavěšení předních kol využívalo ramena nestejné délky a torzní tyče. Vzadu byla tuhá náprava odpružená asymetrickými listovými péry.
K pohonu zadních kol využíval Valiant nový řadový šestiválec Slant-6 s litinovým blokem, skloněný na stranu v úhlu 30 stupňů (toto řešení umožnilo snížit kapotu). Ve verzi LG měl objem 2,8 litru (170 kubických palců) a ve verzi RG objem 3,7 l (225 cu in). Silnější motor existoval i v provedení s blokem z hliníkové slitiny.


Chrysler si udržoval vedoucí roli ve využívání hliníkových slitin a Valiant toho byl příkladem. Slévárna v Kokomo (Indiana) vyráběla řadu hliníkových dílů pro Valiant 1960, snižujících hmotnost vozu. V odlehčeném provedení si bylo možné pořídit olejové a vodní čerpadlo, pouzdro alternátoru, sací potrubí atd. Plymouth rovněž dodával tuningové sady Hyper-Pak pro Valianty určené k závodům stock cars. Se sadou Hyper-Pak měl 2,8litrový Valiant výkon 148 koní. Na závodech v Daytoně koncem ledna 1960 obsadily Hyper-Pak Valianty prvních sedm míst.


Druhá generace (1963–66)

Valiant byl pro modelový rok 1963 (foto) důkladně přepracován a měl o 13 mm kratší rozvor. Karoserie měla nyní plochou kapotu a objemnější zavazadelník. Výrazně se změnila boční linie s prolisem nad klikami dveří, postupujícím od zadních světel až k předním světlometům a pak zase zpátky ke dveřím. Pod ostrou hranou na přídi byla umístěna široká maska chladiče s jemným mřížováním a vystupující středovou částí.


Valiant byl pro modelový rok 1963 důkladně přepracován. Měl nyní plochou kapotu a větší zavazadelník.


Valiant se nabízel v provedení dvoudveřové kupé nebo hardtop, čtyřdveřový sedan a kombi (foto). Hardtop a kabriolet se nabízel pouze ve vyšší úrovni výbavy V200 a prémiové Signet. Oba šestiválce 2,8 a 3,7 litru se nabízely jen s litinovým blokem. Od prosince 1962 si bylo možné objednat Plymouth Valiant Signet s vinylovým potahem střechy. Valiant se dobře prodával, v roce 1963 jich bylo vyrobeno přes 225 tisíc.


Od roku 1961 se Valiant nabízel i jako pětidveřové kombi (Station Wagon)


Do ročníku 1964 vstoupil Valiant s drobnými změnami na přídi (maska s vodorovnou mřížkou a velký znak ve středu). Vzadu byla vodorovná koncová světla nahrazena svislými. Novinkou byl model Plymouth Valiant Barracuda (odkaz na článek "Plymouth Barracuda – dva týdny před Mustangem") s velkým zadním oknem, splývavou zádí a motorem LA V8 s objemem 4,5 l (273 cu in) a výkonem 180 koní. Tento kompaktní motor, včetně výkonnější verze Commando 273 (235 k), se pak nabízel za příplatek i v dalších modelech Valiantu. Zatímco ročník 1965 se obešel bez větších změn, o rok později dostal Valiant rozdělenou přední masku s jemnou mřížkou, větší nárazníky a novou čtyřstupňovou manuální převodovku Chrysler. Dvojník Valiantu Dodge Lancer byl v roce 1963 nahrazen modelem Dart s rozvorem 2800 mm.


Třetí generace (1967–73)


Další výraznou předělávkou prošel Valiant v modelovém roce 1967. V nabídce zůstaly jen dvou a čtyřdveřové sedany, kombi a kabriolet se už nenabízely. Rozvor se prodloužil na 2743 mm a linie vozu se zjednodušily. Na bocích se hrana prolisu přemístila níž, nové nárazníky dostaly svislé sloupky a přední maska se plechem v barvě vozu rozdělila do dvou částí. 2,8litrový šestiválec Slant-6 posílil na 117 k (86 kW) díky karburátorům Carter BBS nebo Holley 1920 s větším hrdlem.


Modely 1968 (foto) měly nově tvarované rámečky kolem rozdělené přední masky a název modelu se přestěhoval ze zadních blatníků na přední. Poprvé se začal nabízet motor LA V8 s objemem 5,2 litru (318 cu in) a výkonem 231 k (170 kW). Po roce se rozdělená přední maska opět spojila a v masivním společném rámu se ocitly hlavní kruhové světlomety a mlhovky. Další drobné vzhledové změny potkaly Valiant v modelovém roce 1970 (měl např. mřížku přední masky z černého plastu, uprostřed tradičně vysunutou dopředu). Dvoudveřový sedan nahradilo kupé Duster a základní motor 2,8 l byl nahrazen verzí Slant-6 s objemem 3,2 litru. Rok 1971 byl pro valiant opět rekordní, prodalo se 256 930 vozů.


Modely 1968 měly nově tvarované rámečky kolem rozdělené přední masky a název modelu se přestěhoval ze zadních blatníků na přední.


Od začátku roku 1971 se pod názvem Valiant Scamp začala nabízet  modifikace dvoudveřového kupé Dodge Dart Swinger. Dalšího prodejního rekordu se valiant dočkal v roce 1972 (330 373 kusů). V roce 1973 dostaly všechny modely valiantu nové "pětimílové" nárazníky a ocelové výztuhy ve dveřích. Narostla tím hmotnost a zároveň s přísnějšími emisními limity došlo ke snížení výkonů.


Dovětek

V roce 1974 se stal Valiant jen značkovou obdobou modelu Dodge Dart, takže role se obrátily. Bezpečnostní nárazníky se objevily i vzadu. Valiant Brougham byl dvojčetem modelu Dodge Dart Special Edition. V roce 1976 byly modely Valiant a Dart nahrazeny typy Plymouth Volaré a Dodge Aspen, postavenými na platformě F a vyráběnými v továrně Hamtramck.


Fotogalerie s popisky obrázků:



Karel Haas