Mercury Comet (1960–1965): Pětimetrový kompakt

Fordova divize Lincoln-Mercury představila 17. března 1960 svůj první kompaktní automobil vycházející z Fordu Falcon.

Značku Mercury, patřící do koncernu Ford, založil v roce 1939 Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda. Vozy Mercury se v cenovém žebříčku řadily mezi levné Fordy a drahé Lincolny. Model Comet se měl původně jmenovat Edsel, ale jelikož značka Edsel trvala jen do roku 1960 (od 1957), začal se nový vůz prodávat v síti dealerů Mercury jako samostatná značka Comet. Tato značka patřila původně firmě Comet Coach Company, vyrábějící užitková vozidla, pohřební vozy a ambulance. Ford koupil práva na název Comet v roce 1959.


Falcon trochu jinak


První dvě generace cometu, vyráběné v letech 1960 až 1965, vycházely z kompaktního modelu Ford Falcon, sedany ale měly rozvor náprav prodloužený o 130 mm na 2896 mm a měly lépe vybavený interiér. Trochu se podobaly falconu i vnějším vzhledem (okna, přední maska, prolisy na bocích), jejich délka ale narostla těsně pod hranici pěti metrů (4940 mm). Poprvé se mohla veřejnost seznámit s novou značkou Comet, patřící do divize Lincoln-Mercury koncernu Ford, na Den svatého Patricka, 17. března 1960. Na výběr byly dvoudveřové kupé (foto), čtyřdveřový sedan a kombi v standardní úrovni výbavy nebo vyšší Custom.


Dvoudveřové kupé Comet z roku 1960 vycházelo z kompaktu Ford Falcon.


Comet  1960 měl střídmé tvary se zaoblenou přední hranou kapoty, tvořící malou stříšku nad širokou konkávní přední maskou se čtyřmi světlomety. Výrazný boční prolis byl shora lemován chromovanou lištou končící až u oválných, šikmo posazených koncových světel. Jediným označením byl nápis Comet vpředu na bocích a vzadu těsně nad nárazníkem.  


První comety se dodávaly s jediným motorem, řadovým šestiválcem objemu 2363 cm3 (144 kubických palců) dávající s karburátorem Holley 91 k (67 kW) při 4200 ot/min. Vpředu umístěný motor poháněl zadní kola přes třírychlostní manuální převodovku s řadicí pákou na sloupku řízení nebo dvoustupňový automat Merc-O-Matic. Slabý motor nesli zákazníci nelibě, proto se Comet objevil v roce 1961 s 2,8litrovým šestiválcem s výkonem 102 k (75 kW) při 4400 ot/min. V příplatkové nabídce byla čtyřrychlostní převodovka. Zvenku se změnila jen maska chladiče (ztratila svůj konkávní tvar) a nápisy Comet na bocích se přemístily zepředu dozadu a vpředu se na jejich místě objevily tři ozdobné proužky (foto). "Sportovní" dvoudveřová verze S-22 se lišila jen lepšími sedadly a středovou konzolou v interiéru.


Sedan Comet z roku 1961. Nápisy Comet na bocích se přemístily zepředu dozadu a vpředu se na jejich místě objevily tři ozdobné proužky.

Comet modelových ročníků 1962 a 1963 se již plně zařadil do rodiny Mercury a řadu mechanických dílů sdílel s typem Mercury Meteor (ten zase vycházel z Fordu Fairlane). Stylistických změn bylo pomálu a odehrály se především na zádi, kde se objevila mřížka se čtyřmi (S-22 šesti) kruhovými světly. Kombi Mercury Comet Villager dostalo boční panely s imitací dřeva. Kdo si připlatil, mohl mít pod kapotou 4,3litrový vidlicový osmiválec s výkonem 164 koní.

Druhá generace s ostřejšími rysy

Mercury Comet dostal pro modelový rok 1964 hranatější a dravější tvary samonosné karoserie, sdílené částečně s novým Fordem Falcon. Čelní stěna se čtyřmi světlomety se nápadně podobala Lincolnu Continental. Boční prolisy byly doplněny složitě tvarovanými lištami a nápisem COMET vzadu. Změnilo se i názvosloví modelů, S-22 nahradila nejvýkonnější verze Cyclone a směrem dolů pokračovaly Caliente, 404 a 202. Dvoudveřové hardtopy (foto) měly více skloněné zadní sloupky a ostřejší hrany střechy. Pětidveřové kombi zůstalo u názvu Villager.

Mercury Comet Caliente Hardtop Coupé, ročník 1964. Druhá generace cometu měla hranatější a ostřejší tvary.

Základním motorem cometu byl v roce 1964 2,8litrový řadový šestiválec. 4,3litrový vidlicový osmiválec dostal silnějšího bratříčka s objemem 4,7 litru. V roce 1964 bylo vyrobeno 50 kusů vysoce výkonných odlehčených vozů Mercury Comet Cyclone, poháněných sedmilitrovými motory V8 se dvěma karburátory, podobné těm, jaké používal Ford Fairlane Thunderbolt, určený pro závody dragsterů. Tyto Comety 427 se účastnily závodů v kategorii A/FX (FX znamená Factory Experimental a A objemovou třídu) a jezdci Ronnie Sox, Don Nicholson a Bill Shrewsberry s nimi dominovali.

Do modelového roku 1965 vstoupil Mercury Comet (foto) s výraznějšími změnami stylistických prvků karoserie. Na přídi se objevily svisle uspořádané dvojité světlomety a vysoká maska chladiče, zabírající celý prostor mezi světlomety. Boky byly ozdobené třemi vodorovnými proužky a prolisy byly jinak tvarované. Zadní světla byla umístěna v rozích karoserie. Zcela zmizely šikmé ploutvičky zadních blatníků.

Čtyřdveřové provedení modelu Mercury Comet Caliente z roku 1965.

Objemy a výkony motorů se opět mírně zvýšily. Řadový šestiválec měl nyní objem 3,3 litru (200 kubických palců) a výkon 121 k (89 kW). Motor V8 měl objem 4,7 litru a s dvojitým karburátorem dával maximální výkon rovných 200 koní (s čtyřnásobným ještě o 25 koní víc). Na vrcholu nabídky stál motor 289 V8 vyladěný na 275 koní. Standardní převodovkou zůstával třístupňový manuál, automat Merc-O-Matic nyní řadil rovněž třístupňově.

Ročníkem 1965 skončila éra kompaktních cometů. Třetí generace, vyráběná v letech 1966 a 1967, už patřila do kategorie vozů střední velikosti (mid-size) a vycházela z modelu Ford Fairlane. Po 4. generaci (1968–69) nastala dvouletá přestávka a po ní následovala poslední pátá generace (1971–77). Ta se vrátila zpátky mezi kompakty, neboť jejím základem byl Fordův kompakt Maverick.

Fotogalerie s popisky obrázků:

Karel Haas